Igen, de okosan, tervezetten!
Az őszi szünet nem csak a tanároknak, hanem a gyerknek is pihenőhét.
Jó esetben eddig a tanuló lelkiismeretesen járt az előkészítőre, vagy kezdett el otthon készülni a felvételire, az iskolák általában a szünet előtti hétre időzítik a témazáró dolgozatokat, számonkéréseket – vagyis nehéz, tanulós időszakon van ő túl, és már alig várja a szünetet!
Ne zúdítsunk rá a szünetben több feladatot, mint az iskolai időszakban!
Viszont valóban alkalmas ez a hét arra, hogy kicsit felszabadulva a mindennapi rutinszerű kötelezettségek alól, rendszerezze a felvételi megírásához eddig megszerzett tudását, pótolja a hiányosságok egy részét, nyugodtan kezdjen el „edzeni” a felvételire. De ne lebegjen egész szünetben a felvételi „demoklész kardja” a feje felett.
Ez szépen hangzik, de hogyan lehet ezt megvalósítani? Tervezzétek meg közösen az őszi szünet időbeosztását, feladatait! A közösen azt jelenti, hogy a gyerekkel együtt – figyelembe véve a családi programokat, és a gyerek saját programjait is.
Legyenek jól körülhatároltak, és elkülönítettek a tanulásra és a pihenésre szánt időszakok!
A leghatékonyabb időszak a tanulásra a délelőtti, kora délutáni órákban van. Lehet kicsit tovább aludni reggel, de ne az ágyban töltse a gyerek ezeket az értékes órákat! Ha ezt betartja, a késő délután, az este már lehet a pihenés időszaka, amit a családdal, barátokkal tölthet, vagy kedvenc időtöltésének hódolhat.
A családi program valóban az legyen – ha a nagymamához mentek, akkor ne vigyen magával a gyerek tanulnivalót, úgyis eselytelen a koncentrált tanulás – és folyamatos szorongást okoz.
Legyenek pontosan meghatározottak és teljesíthetők a feladatok!
A tervezésnél a feladatok jellegét és pontos mennyiségét is határozzátok meg! Ne legyen se túl kevés, se teljesíthetetlenül sok a feladat.
Érdemes blokkosítani a feladatokat – optimálisan 2-2 órás blokkokat ajánlunk tervezni, és úgy, hogy ezek témáikban eltérőek legyenek (pl. matek és történelem). Közéjük iktassatok a tanulástól teljesen eltérő nagyjából fél órás tevékenységeket – le kell szaladni a boltba, ki kell teregetni, stb. Ezek is elsősorban feladat jellegűek legyenek – a gép előtti játékot, a filmnézést, az olvasást nagyon nehéz fél óra elteltével otthagyni.